کشف کلید درمان بیماری دیابت و اسکروز چند گانه یا ام-اس

5 سپتامبر 2014- دیابت نوع 1و سایر بیماریهای خودایمنی را می توان با بازآموزی سیستم ایمنی برای محافظت از سلولهای خودی معکوس یا حتی درمان کرد.

دانشمندان دانشگاه بریستول راه جدیدی را برای جلوگیری از حمله ی سیستم ایمنی به پروتئین های بی ضرری که نقش حیاتی در سلامت ما را بعهده دارند، پیدا نمودند.

دیابت نوع 1 زمانی بوقوع می پیوندد که سلولهای تولید کننده ی انسولین در پانکراس اشتباهاً به عنوان یک مهاجم خارجی توسط سلولهای ایمنی مورد حمله قرار گرفته و تخریب شوند. بیماری فلج چند گانه یا مولتیپل اسکلروز (MS)نیز زمانی رخ می دهد که غلاف میلین محافظ اعصاب مورد حمله ی اشتباه سیستم ایمنی قرار گیرد.

درتحقیق اخیر دانشمندان توانستند با استفاده از ایمونوتراپی اختصاصی آنتی ژنی بطور انتخابی سلولهای سرکشی را که موجب خود ایمنی می شوند، هدف قرار دهند و از میزان تهاجم آنها به  بافت های خودی بدن بکاهند و آنها را به سلولهایی که از سلولهای بدن علیه  عوامل مهاجم خارجی محافظت می کنند، تبدیل نمایند.

دانشمندان می گویند: دربیماریهای خود ایمنی، قطعات  پروتئینی  کوچک در بدن معمولاً هدف حمله ی خود ایمنی  قرار می گیرند اما با تبدیل این پروتئین ها بشکل محلول، سیستم ایمنی نسبت به این قطعات حساسیت خود را از دست می دهد و عملکرد آن تصحیح می گردد، این کار بوسیله ی استفاده از دوز بالا رونده ی قطعات آنتی ژنی  قابل انجام است.

این یافته ها درمجله ی Nature Communicationsمنتشر گردید. به گفته ی پرفسور Wraithیافتههای این تحقیق می تواند  به ابداع  درمانهای دارویی برای بیماریهای خود ایمنی و کاهش مصرفداروهای سرکوبگر سیستم ایمنی و کورتیکواستروئیدها که خود عوارض جانبی زیادی دارند، کمک کند.

پرفسور David Wraithمی گوید: بینش جدید ما به اساس مولکولی ایمونوتراپی آنتی ژن اختصاصیفرصت های جدیدی را برای بهبود رویکرد انتخابی وفراهم  آوردن شاخص های ارزشمندی برای اندازهگیری تأثیر این نوع درمان برای ما به ارمغان آورده است. این یافته ها به درمان بسیاری  از بیماریهای خود ایمنی که در حال حاضر درمانی برای آنها وجود ندارد یا درمان آنها مشکل است، کمک خواهد کرد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/sep/scientists-discover-key-to-switching-off-ms-and-diabetes-95377933.html